"Uncensored": Another Loss for Centra
American Journalism

Camilo Zamora

“Today the company, the majority shareholders of the station, took the decision to close the
editorial programme “uncensored” because people resorting to power to try to influence editorial
policy of our news are never lacking”.

Mauricio Funes

While it existed, it was considered the tribune of
freedom of expression in El Salvador. With an unusual
format the televised editorial programme
“uncensored” was considered important progress for
freedom of expression and freedom of the press.
However, in Central America, freedoms still have their
limit. What was silenced during the 80s with bullets or
political persecution today is silenced by economic
strangulation. The last editorial went out on air on 23rd
March, anniversary of the assasination of archbishop
Oscar Romero at the hands of Death Squads.

The Channel 12 programme “uncensored” was closed down by the owners of the television
station, thanks to pressure from government and powerful business groups. Regarding the
decision to close, the final programme asserts” “we don’t agree with the decision, closes

spaces like this isn’t how you build democracy in the country...a democratic society is based on
free diffusion of ideas and on open debate of concepts and opinions. Tolerance is on of the most
expensive currencies in the peace process which started more than ten years ago. Putting the
brakes on this debate, blocking it because you are not in agreement with the ideas expressed in a
space for opinions, causes more damage than good to our incipient democracy”.

The history of “uncensored” begins five years ago when Mauricio Funes, the director of the
news programme called “facts” and anchorman of the “up-to-date” interview, started an
editorial programme for denunciations and clarification of the truth. The programme was soon
applauded by many, but condemned by others. Every day Funes would set out his position on
any problem the country was going through at the time, basing his arguments on facts.

The subjects taken up weren't only political but also scientific, judicial and moral. It was on
“uncensored” that cases of police negligence, corruption, faults in the judicial system, or lack of
transparency in government were denounced.

On “uncensored” the Salvadorean justice system was accused of incompetence for not being
able to clear up the Katia Miranda crime. But it was also “uncensored” that denounced
government corruption in handling international aid for the victims of the earthquakes of 2002.
Funes spoke directly against the highest ranking civil servants when they couldn’t account for
many thousands of dollars of humanitarian aid destined for the earthquake victims.

These criticisms cost Funes the strongest of attacks against the programme by government, the
President of the Republic himself, Francisco Flores, accused Channel 12 and its director of trying

"Uncensored": Another Loss for Central American Journalism lof2



to destabilise the country. However, he couldn’t ever account the lost international aid.
An uncensored station

It isn’'t usual on Salvadorean television to see a journalist have the necessary freedom and
space to present their opinion on anything. In fact most of the media in El Salvador are self-
regulated by their owners who see in denunciations dangers for their own economic and political
interests. Channel 12 was one of the few exceptions to this rule and without doubt the most
important exception to it. The station was born with the idea of being a competitive station but
different to other existing stations at the time. The founders say that the station quickly achieved
successes with locally produced programmes and information, and news with greater credibility.

The station was in continuous confrontation with authorities who never really understood the true
mission of the station. During the armed conflict, in the 80s, the station was subject to criticisms,
threats and sabotage. In the most difficult months of the war it took the extreme measure of
closing its information and news spaces because of constant harassment by state censors. But
the hardest blow for the station was economic blockade imposed by national companies and the
government. The lack of advertising forced the owners to sell most of the shares to the Mexican
chain T.V. Azteca, who did however keep a promise to maintain the editorial policy.

Effectively for more than a decade this policy was respected. However the economic pressure
brought to bear by businesses recently has forced the closure of the the most valued editorial
space that the station had.

A seed

Today the guest book of the “uncensored” programme is full of messages of support for
Mauricio Funes and Channel 12. But many now think that Channel 12 will never return to being
what it used to be, the defeat of “uncensored” has been a defeat for all journalism locally.

Among media professionals there is some resignation about the closure of the programme. But
according to Funes “we are certain that other voices and other pens will harvest what we have
sown...and that there is no society that can tolerate living with injustice for very long”.

Mauricio Funes has recently turned down candidature for the Presidency of the Republic with a
leading political party saying that his journalistic career isn’'t over yet. Elections are due to be
held in El Salvador.

Relevant links:

Sin Censura, TV doce

www.tvdoce.com.sv/editorial.htm

Diario Co-Latino
http://www.diariocolatino.com

"Uncensored": Another Loss for Central American Journalism 20f2


"/wacc/layout/set/print/%20www.tvdoce.com.sv/editorial.htm"
"/wacc/layout/set/print/%20http://www.diariocolatino.com%20"

