El Salvador's Media Favour a Right-Wing
Status Quo

El Salvador has been governed by the Nationalist Republic Alliance (ARENA) for 16 years, a
mandate unequalled in all of Latin America. A key element favouring the ARENA dynasty has
been a mass media supportive of the right-wing party, largely through the shared interests of the
business sector, media moguls and the government. The media companies with the biggest
circulation in El Salvador are owned by businessmen whose capital comes from other economic
activities which influence the media's content and coverage.

According to journalist Juan Jose Dalton, 'the coffee, cotton and sugar oligarchies have
modernised, and represent an elite that dominates both the banking and financial systems, trade
and the media’'.

Journalists and analysts agree that popular mainstream media in El Salvador provides
information influenced by ideological, political and business bias that favours the interests of the
owners and advertisers. As a result, the media has played an important role in consolidating the
relationship between the business sector and the government.

A recent study by the Salvadoran Foundation for Economic and Social Development (FUSADES)
stresses the need for a more independent media. The report, Democratic Institutions in El
Salvador: Performance Assessment and Consolidation Plans, is highly critical of the democratic
state of the country's institutions and underlines the need for changes in the media as
fundamental to the process of democratisation.

Manuel Castillo, coordinator of the anti-corruption organisation Probidad, accused the media of
bias in its coverage of corruption, elections and globalisation, which constantly favour the
interests of the economic elite. Probidad is developing the Journalism Observatory project with
the aim of providing an analysis of the country's media. Castillo explained that the initial stage of
the project involved discussions with journalists regarding the limitations they face. 'What
emerged was the partiality of the media regarding corruption, coverage of the 2004 presidential
elections and the Central America Free Trade Agreement with the US (DR-CAFTA) negotiations.'
In the case of the elections, media coverage shamelessly favoured the ARENA candidate, while
DR-CAFTA negotiations were relentlessly presented in a positive light.

While Castillo reported that certain improvements had occurred following recommendations from
the Journalism Observatory project, Dalton reported the persistence of ‘untouchable interests'
such as the airline company TACA, the main banks, telephone and electricity companies. El

El Salvador's Media Favour a Right-Wing Status Quo 1of 2



Salvador is the only Latin American country where the ruling party has been in power for over 15
years. However, the Farabundo Marti National Liberation Front (FMLN) has been gaining
popularity over the past decade; in the 2004 elections, the Party won 80 municipalities, and it
currently controls local governments serving nearly half of the population.

The distance between national and local politics could be attributed to the media's influence on a
national scale: highlighting the advantages of a US-friendly government and continuing to use
wartime language when referring to the FMLN. Meanwhile, local candidates with direct access to
voters are able to explain their positions more effectively. The role of the national media might
also account for the seeming contradiction between the country's economic situation and popular
perceptions of President Antonio Saca.

In an opinion poll conducted in June 2005 by the Central American University 'Jose Simeon
Canas' regarding the first year of the Saca administration, 55.1% of those questioned believed
the country's economic situation to have deteriorated under the Saca government, while
perversely, his management of the country scored 6.6 out of 10 — a high figure compared to first-
year scores of previous ARENA administrations. Forty-nine per cent of those interviewed believed
the President to be manipulated by other sectors while 62.1% expressed the need for change
within the country.

Meanwhile, 44.7% believed that the President's popularity was a result of the government's
media campaign. Maria Silvia Guillen, director of the Foundation for Studies for Application of
Law (FESPAD), told CAR that the contradiction of the President's popularity and the country's
worsening situation can only be explained by misinformation by the media. 'The President's
image remains positive despite increasing concern over issues such as insecurity, unemployment
and poverty... the biased coverage prevents people from recognising the reality in which they live.
— Third World Network Features

The above article first appeared in Central America Report and was provided by Third World
Network.

El Salvador's Media Favour a Right-Wing Status Quo 2 of 2


"http://www.inforpressca.com/CAR/"
"http://www.twnside.org.sg"
"http://www.twnside.org.sg"

