
The Zimbabwe Mass Media Trust: An
experiment that failed

Tim M. Nyahunzvi

Zimbabwe the former British self-governing colony of Rhodesia, is among the last three member
states of the Southern African Development Community (SADC) to achieve independence (April
18, 1980).1 The other two are Namibia (March 1990) and South Africa (April 1994).
Independence was achieved after nearly 90 years of colonial and settler rule and a 15-year
bloody war in which some 25,000 people, most of them black, died in what turned out to be a
racial (black versus white) conflict.

Though a latecomer to the league of independent African states, Zimbabwe had a number of
advantages over other countries, which achieved independence much earlier. It was one of
Africa?s most developed countries, with an economy and infrastructure that was the envy of
many ? except South Africa.

Unfortunately for President Robert Mugabe and his ruling Zimbabwe African National Union ?
Patriotic Front (Zanu-PF) party colleagues, this also created peculiar problems in changing old
institutions and forming new ones in line with ?the new order?. An immediate focus for the new
rulers was the ?restructuring and reorientation? of the mass media which had been part and
parcel of the oppressive colonial system and was foreign-owned, mainly by business interests in
neighbouring then white-ruled, apartheid South Africa. 

The media of Rhodesia were a direct offshoot of the South African press, dating back to the days
of missionary-explorer Cecil John Rhodes who had a direct financial interest in the Argus Printing
and Publishing Company (APPC) which, for a long time, was considered the largest single
newspaper-publishing group on the African Continent.2

The position had not changed much in Zimbabwe at independence. For all practical purposes, the
print media were still owned and controlled from across the Limpopo River. News in papers and
on radio and television was gathered and edited (or ?doctored? ? some would say) by the South
African Press Association (Sapa) and distributed by its Central Africa version, the Inter-Africa
News Agency (Iana). Iana put out the Sapa stories with little or no editing, considering that
Rhodesia and South Africa had a lot in common, including maintenance of white rule.

During the liberation war the media (print and electronic) played a pivotal role in misleading
Rhodesia?s white community into believing that their government was on top of the situation
against the ?terrorists?, as the guerrillas were officially referred to. Such is the politics of
information.

Clearly, the new government could not be expected to have allowed the situation outlined above
to continue for any longer than was necessary. Therefore, some of the most drastic changes felt
in Rhodesia when it became Zimbabwe were in the media as the new people in power embarked
on ?restructuring and reorienting? the media of mass communication as part of the new political
order.

Broadcasting presented no particular problems as it had always been under the government
through a so-called public corporation. The new government simply changed the former
Rhodesian Broadcasting Corporation (RBC) to the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC)
and put its people on the board and in charge of news and programmes. Instead of deriding the
?terrorists?, radio and television over-night proudly portrayed former guerrillas as the men and
women who had dislodged the illegal white minority regime of Ian Smith, which had rebelled
against the British Crown and defied the international community.3

The government faced a bit of a dilemma when it came to the print media, which, as already

The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed 1 of 9



stated, was predominantly foreign-owned. It did not have the money to buy out the majority
shareholders. Also, the government said it did not want to be seen to be controlling the media.
Yet the question of big profit-making interests ? local or foreign ? owning the media could not be
entertained either. Could they be expected to be sympathetic to a new, black government that, by
the way, was espousing the Marxist creed on which the war was fought?

The Mass Media Trust

Thus was mooted the novel idea of press ownership in the developing world: a trust that would
ostensibly be neither government nor privately owned. The Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT)
was formed in January 1981 to divest the newspapers and domestic news agency, Iana, from
control by South African interests and restructuring and reorganizing their management.

A US$20 million grant from Nigeria, which had been in the forefront of campaigning for the
independence of African countries still under foreign rule, enabled the ZMMT to buy outright the
43% South African-held stock. The Argus group controlled 40% of it while the remainder
belonged to various South African interests. The deal did not affect Zimbabwean-held stock but
gave ZMMT effective control over Zimbabwe Newspapers (1980) Ltd (or Zimpapers for short), as
the RPPC became known. 

The ZMMT inherited an infrastructure built over nearly a century of colonial and settler rule that
has enabled it convincingly to beat competition for popular newspaper readership. It took over two
dailies, two weeklies and a provincial weekly.4 The domestic news agency, which changed its
name to the Zimbabwe Inter African News Agency (Ziana), also came under ZMMT.

Until 1999 when The Associated Newspapers of Zimbabwe ? a group of local and foreign private
investors ? launched The Daily News, ZMMT published the only two dailies in the country. An
earlier attempt to publish an independent daily was unsuccessful ? mainly due to failure to attract
advertising.5

The original ZMMT board consisted of seven leading Zimbabweans from different walks of life -
all appointed by the government - and a full-time executive secretary. A company leaflet
describes the ZMMT as ?a unique experiment and a wholly Zimbabwean solution to a
Zimbabwean problem?.6 It was established ?with the idea of facilitating the development of the
media in a free and independent manner [own emphasis] and of altering its orientation to bring it
into line with the democratic political system brought about by Zimbabwe?s independence.? On
funding, the pamphlet describes the Nigerian donation as ?a practical demonstration of pan-
African solidarity in the struggle to free Africa?s media from external control?.

Government assurances

The first Minister of Information, Posts and Telecommunications, Dr Nathan Shamuyarira, a
former journalist, made the announcement of the take-over of the newspaper-publishing group. In
a statement, he declared: ?Government remains committed to the freedom of the press as stated
in its election manifesto. We will neither publish nor edit any of the newspapers.?7

One of the trustees, Mrs. Grace Todd, wife of a former prime minister of Rhodesia, Sir Garfield
Todd, who was restricted by Ian Smith?s government, dismissed what she called ?the fallacy that
the ZMMT is a tool, or arm, of government.? In a letter to the main daily paper, Mrs Todd wrote:
?As a trustee I have been impressed by the manner in which the government has distanced itself
from the trust and from the press and by the sensitivity on this matter shown by my fellow
trustees.?8

Most commentators and observers, however, took these statements with a pinch of salt,
contending that the newspapers would be under the thumbs of the government or the ruling party.
The Star (Johannesburg) commented editorially that, ?there are better ways of containing
ownership (of the media) than placing it in the hands of a government trust.?9

The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed 2 of 9



Opposition politicians and critics complained that the newspapers would be or were now being
used for propaganda purposes, contrary to what they were meant to do after the take-over,
namely, to serve ordinary, apolitical citizens of Zimbabwe, including those who were not
necessarily supporters of the government or ruling party. On the other hand, government
politicians were soon to complain that the newspapers were not supporting the government
enough. A senior cabinet minister once labelled the editors ?pseudo-editorial professors?, who
were still under ?bourgeois domination?, and noted that they had not been in the liberation war.10

Despite its weaknesses, the ZMMT was a noble idea, what with repeated government assurances
that it would leave the newspapers alone. Of course it did ? but only in the initial stages. This
writer must confess that he was among many well-meaning people who were naive enough to
believe the politicians and pleaded for the idea to be given a chance. The views are found in the
writer?s ?Media Training in Zimbabwe: The first six years?, a thesis for the Degree of Master of
Education of the University of Wales, Cardiff, UK.

Now 20 years down the line, the fears of sceptics have been proven justified. There is abundant
evidence that the Zimbabwe Mass Media Trust experiment has gone very wrong. The blame rests
squarely on the shoulders of the politicians whose rhetoric has not been matched by events: the
ZMMT papers, just like radio and television, have progressively become part and parcel of the
government and ruling party?s propaganda machinery. Incidentally, it is sometimes difficult in
Zimbabwe to draw a line between the government and ?the party?. They are really different sides
of the same coin, as Zimbabwe has basically been a de facto one-party state - regular
parliamentary elections notwithstanding.11

To facilitate the emasculation of the Zimpapers publications, the government has through the
years changed the ZMMT deed of trust several times. In August 1996, the government gave itself
more authority to oversee the operations of the state-run print media. The appointment of editors
is now subject to approval of the Head of State and of the Minister responsible for Information.

The current editor of the group?s flagship, The Herald, Bornwell Chakaodza, was formerly the
government?s director of information. His deputy was also previously with the department.
Interestingly, Chakaodza was in 1998 elevated to the post of director responsible for the group?s
newspapers (two dailies, two Sunday papers and a provincial weekly). The editors have
expressed unhappiness over the move, first introduced some years back under Chakaodza?s
predecessor, Tommy Sithole, who was removed. He retired in 1999. In August 2000 the
government, through the ZMMT, ordered the resignation of all but one of the eight members of
the Zimpapers Board of Directors, citing poor financial performance of the group. Ironically, the
new board is led by Sithole, as chairman.

Culture of fear

There are numerous examples to prove the contention that the government has not kept its word
and that the vision of a free and independent media many looked forward to after independence
has vanished over the years. Incidentally, there is no official censorship of news (unlike during the
time of the settler government?s illegal declaration of independence) but freedom of the press is
not guaranteed in the constitution either.12

Official censorship there might not be but in its place an effective system of self-censorship has
developed among practitioners, especially those in the government media. It must be said in all
fairness, however, that a lot depends upon how ?daring? an individual editor is prepared to be.
The exposure by The Chronicle of a motor vehicle selling scandal [mentioned below] is a case in
point even though the editor suffered for this type of impudence and ?lack of patriotism?.

The point is that the ?culture of fear? that characterized life in Zimbabwe during the first decade
of independence, when any dissension or the mildest criticism of officialdom was tantamount to
being anti-establishment and lack of patriotism, became deeply ingrained in the journalists. The
country was under a state of emergency and opponents and critics were hounded or blacklisted.

The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed 3 of 9



Numerous claims have been made about certain individuals and organizations alike being ?black-
listed? at both Zimpapers and ZBC. There have been abrupt and unexplained cancellations of
radio and television programmes after they have been recorded and the airing announced in
advance. The government-controlled newspapers and the electronic media often simply ignore
stories or report them merely as official reaction. Cases of biased and propagandistic reporting,
deliberate distortion or one-sided presentation are the order of the day.

Those working for ZMMT publications who tried to exercise freedom of the press have been
casualties of the institutionalized press control system under discussion. A few examples will
illustrate the point:

&#8721; In September 1981 (that is, eight months after establishment of ZMMT), Jean-
Maitland Stuart resigned as editor of the Umtali Post (now Manica Post), after President Mugabe
and Information Minister Shamuyarira reprimanded her for an article criticizing the use of North
Koreans to train the Zimbabwe National Army?s crack ?Fifth Brigade?.13

&#8721; 

&#8721; Willie Musarurwa, a former top official of Dr Joshua Nkomo?s Zimbabwe African
People?s Union (Zapu) party before it merged with Mugabe?s Zimbabwe African National Union
(Zanu) party in 1987 left his job at about the same time Nkomo and other Zapu ministers were
fired from the government of national unity.14

&#8721; 

&#8721; Henry Muradzikwa, who succeeded Musarurwa at the Sunday Mail, was removed
from his job over a story which claimed that 60 Zimbabwean students had been deported from
Cuba for unspecified ?health reasons?, which many associated with AIDS or some STD. He was
?promoted? to Assistant General Manager (Projects) in the group but later returned to active
journalism as editor-in-chief of Ziana, the domestic news agency, which is part of the ZMMT.

&#8721; 

&#8721; More widely known is the case of Geoffrey Nyarota, editor of the Bulawayo-based
Chronicle. He also lost his job ? at the insistence, it was said, of the Information Minister ? after
the paper exposed a motor vehicle scandal involving cabinet ministers and senior civil
servants.15 An official enquiry vindicated Nyarota; several ministers were prosecuted or fired
from cabinet and another committed suicide.

&#8721; 

For the record, in his book The Politics of Mass Media, Elias T. Rusike states that he resigned as
Zimpapers Group Managing Director and Chief Executive because of ?too much interference?
from the Information Ministry.16 He is now the publisher of a thriving financial and business
weekly, The Financial Gazette.

Is it any wonder, then, that critics and commentators refer to the Trust?s papers as ?the official or
semi-official press?, lumping them together with the monopolistic national broadcaster which
makes no bones about its allegiance to the government and ruling party from whom it takes

The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed 4 of 9



orders and instructions on a regular basis?

In retrospect, one can say that the problems the press in Zimbabwe is facing today can be traced
to the pre-occupation, during the first decade of independence, with helping in building and
integrating the new, fragile nation. The belief in a command economy and a one-party state
ideology adopted during the war of independence, was probably the foundation of the thinking of
what the authorities still expect of present-day journalism in Zimbabwe.17 This applies to
government-controlled and private media alike.

Arsenal of laws

The trials and tribulations of media practitioners in Zimbabwe are not confined to those working in
state-controlled or state-owned institutions. Their counterparts in the independent or private
press, which is often referred to as the ?opposition press? by government politicians, have not
been spared intimidation, harassment or pressure when they publish stories perceived to be
hostile, offensive, embarrassing or ?unpatriotic?.

Government officials, unfortunately not excluding the Head of State himself, regularly engage in
press bashing, which is bound to instil fear and timidity into journalists. The latter are now used to
hearing ministers and officials of the government threatening to impose harsh laws against the
independent media, which they accuse of seeking to topple government in collaboration with
?foreign interests?. Among proposed laws, is one that would restrict foreign ownership in the
media.

There is already an arsenal of laws inhibiting the operations of the press that can be invoked at
any time. Some of these laws were inherited from the previous regimes and have been kept for
convenience ? to be used should the need arise. Among such laws are those on official secrets,
taxation, magistrates, contempt of parliament, defence, prisons, civil and criminal defamation, and
the draconian Law and Order (Maintenance) Act that the British colonialists adopted in 1960. For
the first time in the country?s history, four journalists working for independent media were in 1999
arrested and charged under this law, which prohibits publishing ?false news?.18

Two of them complained of having been severely tortured by the military police that arrested them
before handing them over to the police. The Defence Ministry and the Home Affairs Minister (the
latter is in charge of police) defied three high court orders to release the journalists. The
newspaper had published a story about an alleged coup attempt that had been foiled. The two
successfully challenged the constitutionality of the law under which they were charged in the
Supreme Court.

Propaganda rejected

In February 2000, despite a concerted multi-million dollar campaign via its massive propaganda
machinery, President Mugabe and his party suffered their biggest and most humiliating defeat so
far when Zimbabweans voted 55-45% against a draft constitution written by a government-
appointed commission. Government media, particularly radio and television, refused campaign
material from civic and opposition groups under the umbrella of the National Constitutional
Assembly (NCA).

The Herald came out openly to declare in an editorial comment that it was supporting the
government and ruling party in the campaign. The business community reacted swiftly and
cancelled or drastically reduced advertising in The Herald ? a lot of which found its way to the
then struggling Daily News. Could this have been what caused the ?poor financial performance?
given as reason for removal of the Zimpapers Board of Directors?

The Zimbabwe Broadcasting Corporation, which has two TV and four radio channels, would not
air most of the material, claiming it was unbalanced. ZBC only screened two half-hour NCA
documentaries after the High Court ordered it to do so. Coverage of the voting itself gave free

The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed 5 of 9



reign to the slanted information of government representatives and the spokesperson of the
Constitutional Commission, Professor Jonathan Moyo, who was nominated to parliament and
appointed Minister of State for Information and Publicity in the Office of the President.19 By the
time the national broadcaster finally accepted the adverts (which were heavily edited) it was
almost voting time! The opposition had to depend solely on the private press, particularly The
Daily News, to publish its campaign materials.

The rejected draft constitution proposed five ?independent commissions?, including one on the
media - ostensibly to ensure fair play in matters of information dissemination. The proposed
commission was to be created through an Act of parliament but had been totally rejected by
media practitioners who argued, among other aspects, that commissioners would not be
appointed in a transparent manner.

A petition presented to the Constitutional Commission by the Zimbabwe Union of Journalists
(ZUJ) on behalf of the media fraternity, read in part: ?A media commission appointed through an
Act of Parliament and subject to the whims and caprices of any political party with a parliamentary
majority at any given time will suffocate the media and is thus unnecessary.?20

Conclusion

This article has discussed the ?public trust? concept of media ownership, which Zimbabwe
adopted in 1981 after achieving independence the previous year. It has argued that the idea has
failed dismally, all because the authorities ? the politicians ? have not kept their word about letting
the trust operate independently. The government and the ruling party, which are one and the
same thing in Zimbabwe, turned the ZMMT papers into propaganda organs, contrary to promises
to facilitate ?the development of the media in a free and independent manner?, as claimed in the
ZMMT pamphlet.

Passing reference was also made to the electronic media, which is even more effectively
controlled by the government. The article also pointed out that despite acceptance in principle of
the need to change the law and open up the airwaves to allow independent or community
operators, the government is dragging its feet, to the extent that it is one of the two ?odd ones
out? in the sub-region.

The result and effect of all this is that despite a small, vibrant (though urban-based and specialist)
independent press, the dissemination of information, through both print and electronic media, is
virtually still dominated by the government. One cannot help concluding, therefore, that the
Zimbabwe Mass Media Trust idea is, indeed, ?an experiment that failed?. Which confirms the
contention that the media in any country tend to represent the interests ? social, political and
economic ? of the dominant class. In the Zimbabwean case since independence, the only
difference is that blacks are now the dominant group. 

Notes

1 A grouping of 14 Southern and Central African states initially aimed at reducing dependency on
then apartheid-ruled South Africa. 

2 

3 For a detailed history of the Argus newspapers in Rhodesia, see Gale, W.D., The Rhodesian
Press (Salisbury, 1962)

4 

The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed 6 of 9



5 On November 11, 1964 Rhodesia, under Ian Smith, declared unilateral independence (UDI)
against Britain which ended after talks between the whites and the nationalist leaders in London

6 

7 The newspapers were: The Herald, established in 1891and The Chronicle (dailies); The Sunday
Mail and The Sunday News (weeklies); and another weekly, The Manica Post

8 

9 The Daily Gazette was launched by Modus Publications, publishers of The Financial Gazette, in
December 1994 and folded up eight months later due to financial problems because it could not
attract advertising revenue. It was said business people were not keen to be seen to be
supporting what the authorities considered ?an opposition newspaper?. Government-controlled
companies, themselves large advertisers, were banned from buying space in The Daily Gazette.

10 

11 This pamphlet outlines the functions of the ZMMT, its structure and activities - which include
stationery and book selling and (at that time) media training. The latter is now under government
because ZMMT could not continue funding it. 

12 

13 See ?Message from Minister? on the front page of a laboratory newspaper for trainee
journalists, The Sharpener No. 1 1983.

14 

15 Letters to the Editor, The Herald June 9 1981. Mrs. Todd was responding to a critical editorial
comment in the newspaper.

16 

17 Comment in The Star January 5 1981.

18 

19 Dr Eddison Zvobgo, Publicity Secretary of ZANU PF, as quoted in The Sunday Mail December
13 1981 under a story headed ?ZANU (PF) must set up its own press?Zvobgo?

20 

The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed 7 of 9



21 Until the June 2000 elections (which gave the opposition 57 of the 120 elected seats), there
were only three opposition members in the 150-strong national assembly (30 are appointed by
President Mugabe). His party has had an overwhelming majority in successive elections held
under the ?winner-take-all? rule and other conditions that made it virtually impossible for the
opposition to campaign and win any reasonable number of seats.

22 

23 When Rhodesia declared unilateral independence in November 1964, it imposed strict press
censorship and declared a state of emergency that lasted until the ceasefire and end of the
guerilla war in 1979. Newspapers at first came out with blank spaces in protest but this was
stopped.

24 

25 The Fifth Brigade was deployed in Matabeleland and Midlands provinces to quell the
?dissident activities? following the sacking of Joshua Nkomo and his ZAPU colleagues from the
short-lived government of national unity. The brigade was accused of committing atrocities
against civilians but the government has so far refused to publish two reports on the alleged
brutalities. 

26 

27 This was after the government discovered arms caches on ZAPU-owned farms. ZAPU leaders
and guerrillas were rounded up and detained, some of them until the ?Unity Accord? of
December 1987 which ended the atrocities.

28 

29 It appropriately became known as ?The Willowgate? scandal, after the motor assembly
plant?s name (Willowvale) and Richard Nixon?s Watergate.

30 

31 The Politics of Mass Media, A personal experience, Rusike, E. T, Harare. Rublaw Publishers
1990.

32 

33 Under IMF, World Bank and international donor pressure and after another ?experiment?,
Zimbabwe changed from the Marxist-socialist principles to a capitalist-driven economy in 1990.

34 

The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed 8 of 9



35 Sunday Standard editor Mark Chavunduka, and reporter Ray Choto were arrested by military
police in January 1999 and tortured before being handed over to the police. Police arrested chief
editor of the Zimbabwe Mirror, Ibbo Mandaza, and reporter Grace Kwinjeh. All the journalists
were charged under the Law and Order (Maintenance) Act.

36 

37 For an analysis of ZBC and Zimpapers coverage of the referendum campaign, see ?Media
Watch? on page 12 The Daily News, Friday February 18 2000. This is a summary of a report
prepared by the Media Monitoring Project Zimbabwe which monitored coverage of the
referendum, initially in public-funded media but now all media. A full report on coverage of the
referendum and the constitution making process can be found in the MMPZ booklet, A Question
of Balance, Harare March 2000

38 

20 The petition was endorsed by: the Media Institute of Southern Africa (Zimbabwe Chapter), the
Federation of African Media Women-Zimbabwe (FAWM-Z) and the National Association of
Freelance Journalists (NAFJ). Other individual organizations whose representatives attended a
joint meeting and appended their signatures to the petition are The Associated Newspapers of
Zimbabwe, Parade Magazine, The Sunday Standard, The Zimbabwe Independent and The
Financial Gazette, among others. 

21 

Tim Nyahunzvi is a former journalist who turned to journalism education and has also worked in
public relations in Zambia and Zimbabwe. He retired from the Zimbabwe public service early in
1997, after lecturing at the Harare Polytechnic for 16 years, his last appointment being Head of
the Division of Mass Communication. Tim, as colleagues call him, holds a diploma in journalism
and an M. Ed degree in Media Studies from the University of Wales, Cardiff, UK. He has
conducted upgrading courses and workshops for media personnel in the sub-region.

The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed 9 of 9


