Free for all? The case of Zimbabwe?s media

Susan Manhando-Makore

Issues of regulation and de-regulation in Southern Africa are explored in the following article, with
a particular focus on Zimbabwe. It is motivated by the need to analyse why there is such
reluctance on the part of Zimbabwean policy makers to liberalise public media when other
countries in the sub-region are making great strides towards doing so. The author takes the
position that as markets increasingly open up, the need for regulation increases in order to ensure
a fair competitive environment for all who want to become players.

In October/November 1999, the Zimbabwean Ministry of Information announced that the
Communications Bill would no longer be tabled in Parliament in its current format. New
developments demanded the separation of broadcasting from post and telecommunications
services. By 2000 a new Posts and Telecommunications Bill was ready and was duly enacted by
Parliament. The question is: where does this development leave broadcasting?

Since August 1995, the Ministry of Information, Posts and Telecommunications had been
promising the opening up of airwaves. Communications in Zimbabwe is currently governed by
four laws: The Zimbabwe Broadcasting Act; The Postal and Telecommunications Services Act;
The Posts and Telecommunications Act; The Radio Communications Act. All four were enacted
during the colonial period. The Broadcasting Act gives the Zimbabwe Broadcasting Corporation
(ZBC) the sole right to broadcast in Zimbabwe.

The aborted 1999 Communications Bill would have allowed for the provision of licensing and
regulating postal, telecommunications, radio communication and broadcasting services. The
Communications Bill would have established a Communications Authority Board to oversee
monitoring of pricing, interconnection agreements, and licensing. The operation of a broadcasting
service, postal service, a cellular service, telecommunication service, radio station or a private
telecommunication service without a licence issued by the Broadcasting, Postal and
Telecommunications Authority would be prohibited. Another important aspect to note is that the
activities of the Authority would have been directed by a Board consisting of five members, all
appointed by the President in consultation with the Minister of Information.

A new Act would have to make room for the appointment of an Independent Board. This can be
done by decentralising the appointment process to include people representing as many
stakeholders as possible. For example, there is a need to have people from both government and
the private sector to select the Board. In fact, the drafting of such an Act should be exercised by
all stakeholders, so that all views are considered. Liberalisation of the airwaves by means of a
new Act should be in accordance with the fundamental right to communicate and the right to
information.

The above scenario illustrates a sad state of events in Zimbabwe. The state supported ZBC has a
monopoly over disseminating information. The aborted 1999 bill proposed the abolition of ZBC?s
monopoly of the airwaves but effective control of ZBC by the state was to remain. Thus, the
principles of popular participation and free access to the market were still going to be
undermined. This is not to say that | disagree with the principle of public service broadcasting. In
fact, | believe that in Africa where the majority of the population resides in rural areas and are
poor, an affordable broadcasting option should exist. That public service broadcaster should have
some independence so that it can make its own decisions in order to gain the respect of its
audience and be regarded as a credible source. The South African Broadcasting Corporation
(SABC) has made efforts to promote public interest by appointing a relatively independent Board
though an independent process. A broadcaster that is regarded as the mouthpiece of the
government can never become a respected source of information but will be seen as a
propaganda vehicle. ?Propaganda is intended to benefit the maker or the person on whose behalf
the propaganda is made. Any benefit to the general public is purely incidental? (Manyarara,
1997:5).

Free for all? The case of Zimbabwe?s media 1of6



Deregulation of broadcasting in Zimbabwe is long overdue. The ZBC has failed to fulfil its role as
public service provider because of lack of autonomy to formulate policies and control its budget.
Its pay-television project has failed to take off because of interference from government. The ZBC
cannot afford to embark on the project without government funding because it is financially
insolvent. At the moment, there is one other broadcaster in Zimbabwe, Joy Television which does
not have a licence but buys airtime from ZBC. Joy Television broadcasts from 5pm to 11pm and
focuses on international programming with no mandate to provide local content programming. Joy
Television does not provide local news broadcasts but runs BBC news reports.

There is no doubt that liberalisation of broadcasting will offer a diversity of sources of information
and entertainment and will promote freedom of expression. There is evidence of diversity in the
print media where there are more players. The groundwork has been done by various
stakeholders, critics and groups that have written on and debated the way forward in liberalising
broadcasting. Even when the airwaves are open, ZBC needs to refocus and look at broadcasting
as a vehicle for freedom of expression, a mechanism to achieve ?reasonable balance between
stability and social change? (Ncube, 1997:34). Perhaps a more competitive atmosphere would be
to ZBC?s advantage in that the level and scope of broadcasting would improve so that the
Corporation does not lose its clientele to newcomers who may produce better programmes.
Already, the ZBC faces competition from the South African Broadcasting Corporation (SABC) and
MultiChoice Africa, which provides direct satellite television to most African countries. Most
affluent Zimbabweans subscribe to services provided by outside broadcasters.

In terms of radio broadcasting, many organisations and individuals eagerly await a Broadcasting
Act that opens airwaves so that they can operate. Some organisations are also planning to launch
community radio stations, for example church organisations and non-governmental organisations.
The Development Through Radio (DTR) project co-ordinated by the Federation of African Media
Women ? Zimbabwe (FAMWZ) would be the foundation of a Community Radio Station focusing
on women?s issues. The DTR project focuses on concerns of women, mainly those in rural
areas. The educational sector could benefit tremendously from liberalisation of broadcasting.
Radio and television have proven to be good media for education and opening the airwaves
would widen access to educational programming.

Private versus State-supported print media

The press plays a vital role as the voice of ordinary citizens and the watchdog that safeguards
good governance by exposing abuse of power, violation of people?s rights and all other forms of
misrule and excess by governments.

The press in Zimbabwe is going through a crisis period because it is failing to define its role in
society. It is failing in its role as watchdog and as the voice of the voiceless because the press is
watching out for and giving voice to specific interest groups. Two constructed camps have
emerged within the newspaper industry: one that is pro-government and one that is anti-
government. The camps have extended their differences to fighting each other instead of focusing
on their role as defenders of democracy.

Public print media in Zimbabwe are owned by public enterprises through a notorial deed of
donation and trust. The Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT) owns Zimbabwe Newspaper Group
(Zimpapers), Zimbabwe Inter Africa News Agency (ZIANA) and the Community Newspaper
Group. Zimpapers runs The Herald, The Chronicle, The Sunday Mail, The Sunday News, The
Manica Post and Kwayedza. Except for Kwayedza, which is published in Shona and Ndebele, the
rest are published in English. The Community Newspaper Group (CNG) publishes five regional
papers. CNG was established with the assistance of donor funds.

ZMMT?s aim in establishing a network of rural newspapers was to fill a void created by the
unwillingness of commercial media to gather and disseminate news in rural areas. The Zimbabwe
Information Service (ZIS) and ZIANA also play a significant role in collecting news from rural
areas focusing on local issues. The role of the ZMMT is understood to be the promotion of the

Free for all? The case of Zimbabwe?s media 20of 6



use of information for the purposes of national development. ZMMT is not legally owned by the
government, although government seeks to control the management and content of public media.

The private print media in Zimbabwe are owned by private individuals or companies. For
purposes of this article the focus will be on newspapers because they have a wide circulation.
The private media tend to see themselves as independent from government influence, unlike the
public press. The major private newspapers are:

&#8721; The Financial Gazette owned by Modus Publications. This is a weekly paper with a
circulation of 36,000 based in Harare.

&#8721,

&#8721; Clive Wilson and Clive Murphy (sovereign Publishers) own the Zimbabwe
Independent. This is a weekly paper based in Harare and has a circulation of 32,000. Its sister
paper, The Standard, is a weekly that comes out on Sundays whereas the Independent comes
out on Fridays. The Standard has a circulation of 16,000 and is based in Harare.

&#8721,

&#8721; The Daily News is published in Harare by Associated Newspapers of Zimbabwe
(ANZ). With a circulation of 100,000 it competes with the Herald (circulation of 87,647). Before the
March 2000 Constitutional Referendum, The Herald had a circulation of 119 000.

&#8721,

&#8721; The Mirror is a weekly paper published by Sapes Trust in Harare. It has a
circulation of 15,000.

&#8721,

ANZ also owns provincial weekly newspapers: The Dispatch ? Bulawayo, and the Eastern Star ?
Mutare. These provincial newspapers have not taken off successfully because of lack of
adequate funding. The Express Weekly - Harare, The Mercury - Gweru and The Tribune -
Masvingo had to be abandoned due to lack of funding and business support. The above
newspapers are well-known in the country and the list is not exhaustive.1

ANZ relies on external funding for most of its activities. The birth of the Daily News was made
possible by foreign funding which made up 60% of funding and 40% owned by Zimbabwean
investors. The initial outside funders comprised the Bank of Scotland, Tindle Newspapers, one of
Britain?s largest publishers, Cross Graphics and Commonwealth Publishing Ltd from New
Zealand. In early 1999, these investors withdrew from the project for reasons still not very clear
today.

On the verge of closure, six months after commencement of publication, the ANZ?s Daily News
was saved by the timely injection of funds from a Gaberone-based regional independent media-
funding organisation, the Southern African Media Development Fund (Samdef). The rest of its
funds come from sales. During the run up to the June 2000 parliamentary elections and after the
election, The Daily News experience very high sales and the circulation of the paper rose

Free for all? The case of Zimbabwe?s media 3 of 6



dramatically to become the most popular daily paper, surpassing the State-aligned 100-year old,
Herald. The popularity of The Daily News has been due to its balanced coverage of the pre and
post election period. However, the ruling government and the ruling party maintain that The Daily
News is aligned with opposition parties and minority interests. The Daily News was very critical of
what it presumed was State-sponsored violence against supporters of the main opposition party,
the Movement for Democratic Change, on white owned farms and in high-density suburbs (former
townships).

Impact of ownership and control

The print media in Zimbabwe are relatively free from government control in terms of entering the
market. As long as material is not offensive and the paper is registered, practically anyone can
produce a publication. National newspapers tend to be monitored by the government and the
Board of Censors. However, there is no proper regulatory body or policy that controls the number
of publications in Zimbabwe.

The print media must strive to be independent. An independent press is independent of
governmental, political or economic control, or from control of materials and infrastructure
essential to the production and dissemination of newspapers (Southern Africa Media Directory
1999: 70). Most media organisations in Africa owe allegiance to either government or to private
sector concerns. This is because in most cases, the funder determines the stance taken by a
newspaper group. In Zimbabwe, newspapers controlled by Zimpapers often come under fire for
being pro-government and thus blind to the faults of government. On the other hand, the private
media have come under fire for taking an uncompromising stance against the government.

There tends to be a hostile relationship between public media and private media. This stems from
ideological differences. There is no tolerance for each other?s views among media groups. This is
ironic since the media are supposed to advance principles of press freedom, diversity and
pluralism. For the media to play the important role of watchdog, they need to work together, not
think alike but advance different views freely.

The Ministry of Information, Posts and Telecommunications has increasingly been criticised for
having a negative attitude towards the private media while supporting the public media. The
Ministry is the architect of the proposed Media Law that seeks to regulate the press. Other than
restricting the operations of the local media, the law would limit and control the operations of
foreign media in Zimbabwe. ?The law would also examine criteria under which foreign investors
would be allowed in the local print or electronic media and no foreigner would be allowed on
editorial boards,? said Willard Chiwewe, Senior Secretary for Information, Posts and
Telecommunications (Chimhete, 1999: 2). Chiwewe insists that the government is best placed to
regulate and safeguard the interests of the people. Referring to the private press, Chiwewe said:
?You are employees of privately motivated organisations whose interests are profit or the
declaration of dividends rather than people?s interests? (Chimhete, 1999:12). Dwindling
government funding has a negative effect on public media. Hence the operation of media
organisations as a business becomes essential as a way of ensuring continual survival.

Laws that do not safeguard freedom of the press have the effect of oppressing the media. The
proposed regulations on media ownership (concerning foreign ownership) would impact
negatively on some private media organisations. ANZ announced in November 1999 that it would
launch The Express on Sunday on 12 December 1999. By February 2000 the paper still had not
hit the streets. It was a sign that ANZ was having funding problems. Foreign ownership has
always been looked upon with suspicion. The main reason is that foreigners are regarded as
being only interested in news that sells and makes money, even at the expense of local
development. In Zimbabwe, the private print media has been criticised for perhaps destroying the
good image of the country by focussing on negative aspects. The latest ?victim? has been the
Draft Constitution, roundly criticised by the private media. The private media has given voice
mainly to those who oppose the proposed new constitution. This led the spokesperson for the
Commission to retaliate by accusing the private media of serving capital interests.

Free for all? The case of Zimbabwe?s media 4 of 6



The Daily News has been perceived as a threat to government because of its uncompromising
stance towards the government. According to Geoff Nyarota, the Editor-in Chief of the paper,
Daily News has sought to build a reputation for credibility, ?through fearless journalism and a
strict adherence to high standards of professional and ethical journalism? The Daily News would
espouse truly independent journalism, always seeking to be consistent in its delivery of well-
researched factual and, therefore, credible information? (The Daily News, 31 March 2000: 2).

The Herald, on the other hand, has positioned itself as the defender of the government. The
private media often refer to The Herald as the official print media. The Herald also maintains that
it is independent of any political, commercial or sectional obligations. It has a stable following,
having served the print media?s daily needs for over 100 years. It has established a firm
advertising base and seems more economically (and politically) stable than the Daily News which,
had a turbulent financial life its first year.

Concluding Remarks

Much as newspaper groups in Zimbabwe like to monopolise the market, the days of monopoly
are numbered. Not only is society becoming increasingly intolerant of censorship, the pace at
which developments in media are taking place is phenomenal. There is greater choice for readers
and there is no need to rely on only a few sources. The growth of the electronic media especially
in terms of e-mail and the internet has boosted the media industry. The newspaper industry has
found a home on the ?net?. Not only that, readers have access to many publications that are
circulated on the internet. In Zimbabwe, The Herald, The Independent and the Financial Gazette
all appear on the world-wide web. Elsewhere web-based papers have been developed. For
example, the online newspaper, Tomorrow Times was launched recently in China. Tomorrow
Times has hired 200 journalists, and provides hourly updates 18 times a day. The paper gives
readers world-wide the opportunity to see breaking news on the day it happens, instead of the
following day.

This scenario must be seen as a challenge by conservative organisations and governments
because what may happen is that these institutions may find themselves without an audience.
The global nature of communication has challenged traditional beliefs in a defined market or
audience. This is because advancements in technology have rendered borders obsolete,
because the Internet and the satellite age transcend such physical barriers. Evidently,
technological progress is opening up new economic vistas. However, new technologies are also
creating a digital divide that risks fuelling a backlash from the poor and unemployed. Developing
countries are battling with basic issues of providing water, shelter, employment and basic
education. Unless developing countries see that new technologies and free markets are
delivering jobs and social progress, the assumption that closer global economic integration is
inevitable will be called into question.

There are more than 200 laws in Southern Africa alone that infringe people?s rights of free
expression and media freedom. The Region?s governments also maintain arsenals of repressive
laws that infringe fundamental rights guaranteed by their constitutions. The media must advocate
for the reform and improvement of these laws, as well as for legislation that guarantees genuine
diversity and independence of broadcasting and telecommunication (Mwape, 1998:41).

In Zimbabwe, there is increased resistance from journalists concerning infringement of
fundamental rights. From January to February 2000, during the run up to the Constitutional
Referendum, the press was critical of the constitutional process. Most of the comments and
articles came from the private press. In fact, the media went further by lobbying for the rejection of
the draft constitution because section 214 of the draft calls for the establishment of a Media
Commission whose duty would be to discipline journalists. The Commission would be given
powers by parliament to conduct investigations and inquiries into any conduct or circumstances
that appeared to threaten freedom of the press (Daily News, 11 February 2000: 7). It would also
have power to take disciplinary action against journalists who are found to have breached any law
or any code of conduct. The draft constitution does not say who would draft the code of conduct

Free for all? The case of Zimbabwe?s media 50f 6



to punish media practitioners.

Key media representative organisations, including the Federation of African Media Women, the
Media Institute of Southern Africa-Zimbabwe chapter, the Zimbabwe Union of Journalists and the
National Association of Freelance Journalists, have advocated a process that is transparent when
it comes to the appointment of a Media Commission. Perhaps that is the starting point for the
promotion of a relatively free press.

Note

1. Circulation figures were taken from the Southern African Media Directory (1999) Namibia,
Media Institute of Southern Africa.

References

Chimhete, C. 1999. ?Govt, private media head for showdown? In The Zimbabwe Mirror, Harare;
SAPES 17-23 September pp. 12.

Manyarara, J. 1997. ?Keynote Address: Liberalising Broadcasting in Zimbabwe? In Opening Up
the Airwaves: National Forum on Liberalising Broadcasting in Zimbabwe. Harare: MISA
Zimbabwe and PANOS -Lusaka, Zambia.

?Media Groups reject draft? 2000. In The Daily News, 11 February pp 7. Harare, Associated
Newspapers of Zimbabwe.

Mittelman, J.H. (ed) 1996. Globalisation: Critical Reflection. London: Reinner.

Mowlana, H. 1997. Global Information and World Communication. London: Sage.

Mwape, B. 1998. ?The role of media in advocacy ,? In Sub-Regional Workshop on Technological
Convergence and Telecommunications Regulation. Johannesburg, South Africa, Open Society
Initiative for Southern Africa Media Programme and United Nations Development Programme.
Ncube, W. 1997. ?The Legal Regulatory framework for Broadcasting in Zimbabwe: Towards a
more Liberal Framework? Opening Up the Airwaves: National Forum on Liberalising Broadcasting

in Zimbabwe. Harare: MISA Zimbabwe and PANOS -Lusaka, Zambia.

?Telecommunications sector calls for regulatory environment? 2000. In The Herald. Wednesday,
9 February, pp 13. Harare, Zimpapers.

- BIOG WITHOUT PIC -

Susan Manhando-Makore is Head of the Media Studies Unit, Zimbabwe Open University, Harare,
Zimbabwe. E-mail: smakore@zou.co.zw

Free for all? The case of Zimbabwe?s media 6 of 6



